(Covid-19) Vaccinatie en massage: hoe zit het nu?

Er is nu de mogelijkheid om het corona vaccin te nemen als je daar een oproep voor krijgt. Misschien heb je er al over nagedacht of je dit wel of niet gaat doen. Daar gaat dit blog niet over, want ik vind dat een ieder dit voor zich zelf mag beslissen.

Maar er zijn een paar dingen die handig zijn om te weten als het gaat om weer gemasseerd worden (vlak) na het ontvangen van het covid vaccin.

Iets meer over de bijwerkingen van de vaccinatie
Het corona vaccin kent -net als bij andere geneesmiddelen- bijwerkingen. Het vaccin kent twee soorten bijwerkingen, namelijk die van de handeling zelf en bijwerkingen van het vaccin.

Bijwerkingen handeling
De vaccinatie word intramusculair geïnjecteerd, wat betekent dat de injectie in de spier word gezet. De vloeistof wordt sneller (binnen 15 – 20 minuten) in de bloedsomloop opgenomen dan na een subcutane injectie. (Subcutaan wil zeggen in het onderhuidse weefsel. Het medicijn wordt dan vanuit dit weefsel in het bloed opgenomen.) Dit intramusculair prikken kan gevolgen hebben voor mensen die trombose-middelen gebruiken of mensen met medicatie om de bloeddruk te reguleren. Voor deze groep mensen is er door de injectie een verhoogde kans op bloedingen en/of blauwe plekken.

Verder kan er door de handeling zelf roodheid ná de injectie plaatsvinden of zwelling op de plek van de prik. Ook spierpijn op de injectieplaats een normale bijwerking. De injectie wordt gezet in de deltaspier, de spier in je bovenarm.

Bijwerkingen vaccinaties
Van de vaccinatie (afhankelijk van welk vaccin u krijgt) zijn over het algemeen de volgende bijwerkingen bekend:
Vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn, griepachtige verschijnselen, waaronder ook koorts en koude rillingen en opgezette lymfeklieren
De bijwerkingen lijken vooral op te treden na de tweede injectie en kunnen dan tussen de 2 tot 5 dagen aanhouden.

Kijk voor de laatste informatie altijd even op de website van de Rijksoverheid.

Vaccinatie en massage
Als je kijkt naar de bijwerkingen van het corona vaccin, dan is het niet verstandig gemasseerd te worden. Net als bij een griep of verkoudheid, is je lichaam na de inenting volop bezig met aanmaken van antistoffen en met het herstellen van weefsels in het lichaam. Dit kost het lichaam veel energie. Ook bij massage komen afvalstoffen vrij, denk hierbij aan het losmaken van knopen in de spieren. En doordat de bloedsomloop ook gestimuleerd wordt, moet het lichaam tijdens een massage harder werken. Als je nog bezig bent met de vaccin stoffen te verwekken belast je het lichaam dus eigenlijk dubbel.

De kans dat je langer bijwerkingen ervaart van de vaccinatie of dat deze bijwerkingen heftiger worden, is vrij groot. Om deze reden is het van belang om een bepaalde periode van klachtenvrij te zijn voor er een massage gegeven kan worden.

Dus wanneer kan je na het ontvangen van het vaccin weer een massage ontvangen?
Zolang je bijwerkingen of klachten hebt kun je beter géén massage ontvangen.

Wacht totdat je 72 uur klachtenvrij bent, dan weet je zeker dat je lijf genoeg hersteld is om de massage te kunnen verwerken.